rosanora

Hei og velkommen til bloggen min! Jeg heter Nora og er en 17 år gammel jente fra Oslo. Bloggen min handler om mote, livsstil, reise og mange andre ting. Håper det faller i smak!

What I ate in a day

  • Publisert: 14.05.2016, 13:00
  • Kategori: Mat
  • Heii dere! I dag tenkte jeg å dele hva jeg pleier å spise. Jeg fikk en god del spørsmål rund dette temaet. Det første jeg må si er at jeg pleier å spise veldig sunn og variert. Jeg liker å inkludere en haug av frukt og grønnsaker i hvert måltid. I tillegg prøver jeg å inkludere en god del proteiner for å bygge opp muskler og for å holde meg lengre mett. Mettet fett og mye salt er noe jeg prøver å slippe unna så mye jeg kan. Selvfølgelig har jeg også dager der jeg spiser en hel sjokolade eller et stykke kake, så kalte "cheat days". Dette skjer som regel kun en gang per uke men om hektiske tider (som f.eks. da vi flyttet) kan det hende at jeg spiser litt mer hurtigmat enn vanlig, rett og slett fordi jeg ikke har tiden til å lage sunn mat.

    Det er ting som jeg holder meg unna helt på grunn av at det kan føre til alvorlige skader i kroppen. En av tingene er salt. Jeg spiser salt til nesten hvert måltid, men bare i små mengder. Potetgull eller salte nøtter er en av de tingene jeg kanskje spiser en gang per år eller enda mindre på grunn av det høye innholdet av salt. Et par år siden har jeg lest en horrorhistorie i en avis på flyplassen der en jente på 15 år fikk hjerneblødninger og døde. Senere fant forskerne ut at det var fordi hun spiste alt for mye salt. Må si at jeg ble ganske skremt, hehe, så jeg leste litt mer om det på nettet og det sto på flere sider at man kan få hjerneblødninger på grunn av stor inntekt av salt. 

    Kjemiske søtstoffer står også på no-go listen min. I mange tilfeller har folk fått kreft av dette. Jeg holder meg heller til stevia eller sukrin :-)

    Men, men.. Skal starte med det jeg spiste i dag nå. Jeg har skrevet under hvert bilde hvor mange kalorier, karbohydrater, proteiner og fett hvert måltid omtrent har. 

     

    Frokost

    Havregrøt med jordbær, noe som er kjempe enkelt å lage. 

    Processed with VSCO with c1 preset
    Per porsjon ca.: 250 kcal / 12g protein / 36 g karbohydrater / 6 g fett

     

    Mellommåltid I

    En skive vannmelon. Super enkel, godt og fort gjort :-)

    Processed with VSCO with a6 preset
    Per porsjon (200g) ca: 68 kcal / 1 g protein / 14 g karbohydrater / 0 g fett

     

    Lunsj

    2 speilegg og hjemmelaget potetmos av 2 poteter toppet med persille. 


    Per porsjon ca.: 375 kcal /19 g protein / 45 g karbohydrater / 14 g fett

     

    Mellommåltid II

    En liten Skyr med blåbær og vanilje smak før treningen.Processed with VSCO with b1 presetPer yoghurt (160g): 93 kcal /16 g protein / 6.4 g karbohydrater / 0,3 g fett

     

    Middag

    Middag spiste vi på restaurant. For meg ble det ørrefilet med panade rundt (som jeg tok av fordi jeg ikke liker det, hehe), en liten sidesalat med balsamico saus og vann med sitron, samt nypoteter og en lett yoghurt dressingProcessed with VSCOcam with hb1 preset
    Per porsjon ca.: 411 kcal / 27 g protein / 28g karbohydrater / 21 g fett

     

    Maten i dag hadde tilsammen ca. 1200 kcal, 129 g karbohydrater, 75 g protein og 41 g fett. Hva spiste dere i dag?

  • Publisert: 14.05.2016, 13:00
  • Kategori: Mat
  • 6 kommentarer
  • 6 kommentarer

    Nora

    14.05.2016 kl.13:38

    Så kult, dette inspirere meg veldig! Har alltid problemer med å overspiste på karbohydrater og å overspiste generelt. Skal prøve å bli mer som deg <3

    Nora

    14.05.2016 kl.13:40

    Nora: <3

    Renate

    14.05.2016 kl.14:05

    Jeg har lenge prøvd å fikse kostholdet mitt, selv om det er ganske sunt! Bortsett fra at jeg spiser en del godteri og sånt i hverdagen, men det er som oftest når jeg er syk. I dag har jeg for eksempel spist vårruller til frokost med et glass melk og nå har jeg akkurat helt i meg en kopp kamillete :)

    Ha en fin dag! <3

    Nora

    14.05.2016 kl.14:09

    Renate: Høres kjempegod ut! Jeg er ingen spesialist på ernæring men prøver mitt beste å holde det variert og sunt. Men har et tips som funker bra for meg når jeg har sykt lyst på godteri. Ta 1-2 skiver sitron og noen andre frukt og putt der i et glass kaldt vann. Lar du det stå i kjøleskapet for rundt en halvtime blir smaken på vannet enda sterkere. Jeg pleier å drikke det når jeg får lyst på noe søtt :) håper det hjalp litt! Ha en flott dag du også <3

    Charlotte H.

    18.05.2016 kl.12:20

    Kan du lage flere sånne innlegg? Elsker dem og deg <3

    Benedikte

    19.05.2016 kl.08:55

    Hei Nora, bloggen din er superkul :) når kommer neste "what i ate in A day" innlegg? I tilfelle du lager flere. :) ha en fin dag!

    Skriv en ny kommentar

    hits