rosanora

Hei og velkommen til bloggen min! Jeg heter Nora og er en 17 år gammel jente fra Oslo. Bloggen min handler om mote, livsstil, reise og mange andre ting. Håper det faller i smak!

Er karbohydrater fienden?

  • Publisert: 12.06.2016, 20:17
  • Kategori: Mat
  • Jeg har ingen utdannelse i ernæring eller lignende, men jeg har samlet en god del tips og triks når det kommer til mat og helse.



    Karbohydrater er for det meste i korn, sukkerholdige varer, ris, poteter og frukt. Korn forekommer for eksempel i brød, pasta eller lignende. Det første som jeg vil si at det er to forskjellige typer karbohydrater, de "gode" og de "onde". De "gode" er de i fullkornbrød, fullkornris, frukt eller bær. De "onde" forekommer i søtsaker eller andre matvarer som inneholder sukker. Den gode formen av karbohydrater er svært mettende og i tillegg veldig sunn, de onde burde personer som ønsker å miste vekt eller ha en sunn livsstil prøve å kutte ut i hverdagen. 

    For frokost eller før trening er det veldig bra å ha et måltid som har mye karbohydrater. Denne maten vil gi energi for det som kommer - endten er det en lang dag på jobb eller en treningsøkt. Etter trening eller som middag er det best å spise mindre karbohydrater. Men hvorfor er det? Etter trening er det viktig å spise protein, endten det kommer i en form av en proteinshake eller et måltid med kjøtt eller fisk. For middag er det best å spise protein og litt umettet fett fordi dette vil holde deg lengre mett og ikke la blodsukkeret stige som karbohydrater gjør. Selfølglig er det lov å ha karbohydrater til middag, men for å miste mest vekt på en kort tid er det smart å forminske inntekten så godt som mulig. Kroppen brenner mer fett når den har flere muskler, for å ha flere muskler er det viktig å spise nok protein. 

     

    Et eksempel på ideel lav karbo dag:

    Frokost: 2 speileg med 2 skiver bacon, fjern fettet på bacon før du steker (250 kcal, 20g proteiner, 2g karbohydrater, 17g fett)

    Lunsj: 1 boks cottage cheese (250gram), 50g blåbær (278 kcal, 32g protein, 10g karbohydrater, 12g fett)

    Mellommåltid 1: 1 eple (65 kcal, 17,3 g karbohydrater, 0,2g fett)

    Middag: 2 kokte gulrøtter, 100g kokte erter, 200g svinekjøtt, 2 ss brun saus (339 kcal, 51g proteiner, 17g karbohydrater, 6g fett)

    Mellommåltid 2: 25g cashew nøtter (144kcal, 4,5g proteiner, 7,7g karbphydrater, 10,5g fett)

    Tilsammen ville denne dagen gi deg 1077kcal, kun 55g karbohydrater, 105g proteiner og 46g fett. Proteinene og fettet vil bidra til å mette deg mens de få karbohydratene vil gi energi!

     

    Men hvor mange gram protein, fett og karbohydrater budre du få i deg? Dette varierer fra person til person. Mitt tips er å gå til AppStore eller Marked og laste ned en app som heter Lifesum. I appen må du fylle ut hvor høy du er, hvor mye du veier, hva ditt mål er (miste vekt, leve sunnere, bygge opp muskler). Appen vil da kalkulere hvor mange kalorier det er anbefalt for de å spise daglig. I tillegg får du en anbefaling over hvor mange gram karbohydrater, fett og proteiner kroppen din trenger. Hver dag vil du da få muligheten til å fylle inn hva du har spist til hvert måltid og lifesum vil da kalkulere hvor mange gram av hva du fikk i deg. I slutten av dagen vil du få en "karakter" over hvor bra du har spist i dag.

    Lifesum har hjulpet meg veldig å miste vekt. Jeg begynte meg lifesum i august 2015. Mitt mål var å miste 500 gram per uke. Allerede i desember hadde jeg mistet hele 6 kg! 

    Dette er ikke et sponset innlegg. Innholdet i innlegget er min personlige anbefaling og jeg blir ikke betalt for dette!

     

  • Publisert: 12.06.2016, 20:17
  • Kategori: Mat
  • 2 kommentarer
  • 2 kommentarer

    Marie

    13.06.2016 kl.10:11

    Elsker slike innlegg, lag gjerne flere av dem :)

    Nora

    13.06.2016 kl.20:53

    Marie: takk, skal sikkert lage flere fremover :-)

    Skriv en ny kommentar

    hits